dinsdag 23 augustus 2016

Met de billen bloot...... #sewwhatyouwear



De afgelopen maanden ben ik mezelf steeds vaker de vraag gaan stellen of ik eigenlijk wel datgene naai wat ik ook daadwerkelijk draag. Het begon tijdens Me Made May, een online evenement waarbij de deelnemers zich tot doel stellen zoveel mogelijk zelfgemaakte kleding te dragen. Iets waar ik niet aan mee deed. Mijn kast heeft wel wat zelfmaak inhoud. Toch wordt niet zoveel van wat er hangt vaak gedragen. Ik ben vast niet de enige naaister die dit 'probleem' heeft, of wel? Net als dat miskopen in de kast belanden, zo komen ook misnaaisels in de kast. Verleid door de mooiste stoffen en de nieuwste patronen maak ik blijkbaar niet altijd de juiste keus? Want ooooh wat kunnen patroonontwerpers en stoffenwinkels (en bloggers trouwens ook!) goed reclame maken.... Maar meegaan met de laatste naai/blog mode leidt in mijn garderobe niet altijd tot een goede aanvulling, erger nog...soms wordt dat dus een misnaaisel. En dat terwijl ik eigenlijk heel graag een veel gedragen zelfgemaakte garderobe wil!

The last couple of months I have been wondering whether I actually sew the right type of garments for myself. It all started during Me Made May. I did not join in on the fun. I do have some selfmade items in my wardrobe. However I do not wear or like to wear all of them. Something is going wrong when sewing for myself...


Please check the comments underneath the pictures for a review on wearability of all my previous blogged items. Also please scroll down for a complete summary at the bottom :)

Tijd om kritisch te kijken in de kledingkast... Naar wat er maar blijft hangen en wat juist dag in dag uit gedragen wordt. En puur voor jullie amusement maak ik er direct maar een blogpost van... Ik ga met de billen bloot ga en vertel eerlijk welke van de geblogde kledingstukken nu daadwerkelijk veel gedragen worden....
Voor het gemak deel ik mijn kleding op in vier gelegenheden: dagelijks leven, kleding voor op het werk, feestkleding en sportkleding (zij die mij kennen gaan bij die laatste hard lachen!)



Kleding voor het dagelijks leven

Mijn dagelijks leven bestaat niet uit het aflopen van feestjes in mooie jurkjes. Mijn dagelijkse activiteiten zijn eerder: kinderen aankleden, broodjes smeren, op de fiets naar school brengen, boodschappen doen, huis poetsen, billen poetsen, knutselen, buiten spelen, speelafspraakjes in goede banen leiden, knuffelen (met al dan niet schone kinderen), koken, op handen en knieen de zooi van een maaltijd met kinderen wegpoetsen, tuinieren en met een beetje geluk wat naaien. Al met al... de kans dat ik dagelijks in een oogverblindend jurkje rondparadeer is klein... Wat ik dan wel draag: een jeans met shirt.... Of als ik mijn best doe, een rok met shirt of comfortabel jurkje.

Misnaaisel voor het dagelijks leven
De prachtige Louisa jurk, zo mooi... Het doel was een basic voor het dagelijks leven, maar hij viel wat netter uit dan ik oorspronkelijk voor ogen had. 

Beautiful dress, but too dressy for my everyday life.

Naaisucces voor het dagelijks leven


Tricot is meestal een succes. Deze Elisa jurk van LMV wordt dan ook veel gedragen. Maar fietsen met een wikkeljurk is toch wat lastig door de openwapperende rok...

Dresses in jersey fabric are guaranteed to  be worn a lot. Though a wrap dress is not the most ideal when cycling. Too much indecent exposure.... 
 Het Jazmin vest is een onverwachts succes gebleken. Ze wordt veeeeel gedragen en is de perfecte aanvulling op mijn simpele jeans met shirt outfits.

This vest turned out to be an unexpected success, the perfect addition to my jeans and shirt outfits!



Feestkleding

Wij hebben geen uitgebreide feestagenda vol trouwerijen (wil ik nog eens een bruiloft meemaken dan zal ik zelf moeten trouwen) communiefeesten (niet katholiek en wonend in noord-oost Nederland) of lentefeesten (daar doen nederlanders niet aan, wel jammer want de overgang van spelende kleuter naar lerend kind is toch eigenlijk echt iets om bij stil te staan). Natuurlijk vieren wij wel feest: kerst, oud en nieuw en verjaardagen. En zo af en toe gaan we op stap, uit eten, naar een concert.... Kleding is bij al deze gelegenheden feestelijk maar niet extreem chique. Bovendien bij veel feestelijke gelegenheden gaan mijn kinderen mee... Dus mijn dagelijks leven draait vaak gewoon door, enig draaggemak is dan een vereiste.

Feestelijk misnaaisel

Naaiflater: De Pearl Kimono van LMV. Deze heb ik behalve voor blogfoto's nooit weer aangetrokken. Redenen: beperkte bewegingsvrijheid in de wat taps toelopende rok en vooral: het is door de delicate stof meer een jurk voor een echt net feestje.

This dress is too dressy for the more casual parties I usually go to. Also it does not have that much freedom of movement in the bottom part...
Feestelijk naaisucces

Feestelijk naaisucces! Dit Harlequin jurkje van LMV is al wel heel vaak uit de kast gekomen. De tricot rekt lekker mee dus ik voel mij op m'n gemak. Ze heeft een pittige lengte die maakt dat het niet te netjes is, en de mooie stof maakt het tegelijkertijd wel feestelijk. 

Casual dress with a jersey fabric back. I feel comfortable and sexy in this dress. And the panel print fabric is definitely festive enough for any party I go to!


Hoewel niet geschikt als basis jurk voor mijn dagelijks leven is de Louisa jurk natuurlijk wél een prachtige feestjurk!! Ik moet wel altijd even wennen dat er geen rek in zit. Prima geschikt dusvoor feestjes waarbij ík achteraf de zooi niet hoef op te ruimen ;)

Though intended as a dress for everyday wear, this dress turned out to be a perfect party dress. But in all honestly, I do miss the stretch I am so used to in all my usual jersey clothes...

Voor op het werk

Op het moment is er geen baan en dus ook geen noodzaak om me daar netjes voor te kleden. Bovendien, zo gekleed zijn de meeste nederlandse kantoorgebouwen nu ook weer niet, tenminste niet de laatste keer dat ik daar binnen stapte. Het is mij dan ook een raadsel waarom er toch zakelijke kleding in de kast hangt en al helemaal waarom ik dat zelf zou naaien....

Zakelijk misnaaisel


Het meest bekeken kledingstuk (over de 650x!!) op mijn blog... Maar de keren dat ik mijn Mona jasje van LMV heb gedragen zijn op 2 handen te tellen. Zou ik dagelijks naar kantoor vertrekken, dan zou deze vaker uit de kast komen.

If I would work in an office I would wear this often, but I am a stay at home mum....
Ook de Louisa for women is nooit in gebruik geweest voor een 'kantoor dag'. Het zou er prima geschikt zijn voor een belangrijke meeting, en daar vallen speelafspraakjes niet onder. Wie weet als ik weer ga solliciteren....

Sportkleding

Ik sport niet, kijk er zelfs niet naar! Ironisch genoeg is dit de enige categorie met enkel naaisucces! Want zwemmen daar ontkomt geen enkele jonge ouder aan.
En dit badpak is absoluut een naaisucces! Wel moet ik hier ook eerlijk zeggen dat hij niet altijd gedragen wordt. De meeste zwembaden hebben een glijbaan en ik vind het toch wel een beetje zonde om mijn badpak met 10 keer glijden naar de filistijnen te helpen... Een volgend badkleding project wordt dan ook een bikini met drie reserve onderstukken! 

This bathing suit has been a huge succes! Though I am a bit scared to ruin it going down waterslides with my kids.

Kortom
Wanneer ik kleding maak, dan val ik als een blok voor wat ik mooi vind. Maar wat ik mooi vind, dat is niet persé wat ik veel draag. De blogpost van Pienkel met haar samenvatting van haar Me Made May was voor mij een eye opener. Lichtelijk jaloers was ik op al haar basic kledingstukken die ze daadwerkelijk dag in dag uit kon dragen. Dat wil ik ook! Dus...ik ben een vrouw met een missie. Bij een missie hoort een hashtag. Dus vanaf nu een nieuwe hastag op mijn blog en instagram: #sewwhatyouwear Meer draagbare kleding naaien, meer basics, meer tricot, meer casual jurkjes, meer kleding die met elkaar combineert, meer onderstukken bij 1 bikini, misschien zelfs wel (meer) broeken.....

Tegelijkertijd introduceer ik ook #wearwhatyousew in mijn dagelijks leven. Dus die prachtige Louisa jurk waar ik zo trots op ben gaat gewoon vaker uit de kast komen, die Pearl Kimono kan in een andere combi misschien nog wel gedowndressed worden en misschien ga ik straks gewoon door de wildwaterbaan met mijn mooie badpak.

Wie doet er mee? Wees eens eerlijk draag jij alles wat je naait? Naai jij wat je veel zal dragen?


ENGLISH SUMMARY 

So I took a close look in my wardrobe and the selfmade items in it. Very much like So Sew Easy did last year. And I came to the exact same conclusions as she did. I do not always sew what I like to wear. Somehow I can fall head over heels for pretty dress patterns and those fabric stores are just sooooo good in selling fabric.... However pretty dresses with no stretch do not fit in well with my everyday life as a stay at home mom. The parties I usually go to are usually quite casual. And it really is a mystery to me why there are clothes in my wardrobe suitable for a business meetings instead of a play date....  

I realise now I need more casual clothes for my everyday life, more basic shirts, less dressy dresses, more jersey fabrics, more clothes that mix and match. I am a woman with a mission! And any mission needs a hashtag: #sewwhatyouwear.  

In my everyday life I will also try to try and wear my me made clothes more often #wearwhatyousew. Pretty dresses are to be worn, even if they are a bit too dressy for my current lifestyle..... And the hopefully I will feel confident enough to join Me Made May next year! 

I am just so curious: Do you wear what you sew? Do you sew what you usually wear?

41 opmerkingen:

  1. Ooh zo herkenbaar! Dus ik ben ook met basics bezig. Want ik ben vooral mama can een peuter en een kleuter. En incidenteel ben ik invaljuf (maar dan is basic ook prima). Dus na mijn eerste spijkerbroek volgde een tweede en binnenkort hopelijk een derde. Verder wat tshirts, longsleeves en Susanne cardigans. En onderbroeken.
    Maar mijn jurken worden niet allemaal gedragen. En rokken tot nu toe ook niet vanwege het ontbreken can bijpassende shirts. Dus ik moet van mijzelf eigenlijk outfits gaan naaien, zodat het ook draagbaar is (ben ik tijdens me made may achter gekomen).
    Groetjes Stipjes en datjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat ik niet de enige was! En ik vermoed dat het voor veel meer naaisters herkenbaar zal zijn...
      Jij bent al goed op weg zeg!!! Spijkerbroeken, daar heb ik nog wat drempelvrees voor....

      Verwijderen
    2. Had ik ook! maar de eerste is best goed gelukt. En de tweede moet nog gefotografeerd worden.
      Het enige vervelende is dat mijn machine al die lagen stof niet goed kan doorstikken, dus de sierstiksels zijn niet altijd even stevig/mooi

      Verwijderen
  2. Wat een geweldig leuk blogberichtje om te lezen!
    Ik naai vaak jurkjes van tricot voor mijzelf om te dragen naar mijn werk of voor netjes op zondag. Ik combineer ze vaak met vestjes en jasjes uit de winkel.
    Maar ... Ook onder mijn naaimachine komen misnaaisels vandaan hoor!
    Blijven proberen en vooral genieten van de naaisels die lukken. Succes!
    Ilse (by-ik.blogpost.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je van deze post hebt genoten. Hij was ook leuk om te schrijven :)
      Ik ga zeker blijven proberen! En waarschijnlijk met meer succes, nu ik scherper voor ogen hebben wat ik eigenlijk graag draag.

      Verwijderen
  3. Ik vind het vooral moeilijk om te kunnen inschatten of ik met een bepaald patroon wel zal staan. In de winkel pas je iets en als het je niet staat hang je het terug. Helaas heb ik te weinig tijd om eerst een proef te maken. De weinige naaitijd die ik heb moet het meteen voor een "goed" exemplaar zijn. Gelukkig heb ik nog niet veel mislukkingen gemaakt. Slechts 1 keer maar het kwam niet door het model maar door de stofkeuze. De trui in tricot is nu een onderdeel geworden van een pyjama. Jouw Louisa is zo prachtig jammer genoeg zie je hem alleen als feestjurk. Kan je de jurk ook niet dragen voor het werk ? Lieve groetjes,
    CreativEls
    www.koekjehaakjemaakje.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat ook lastig: goed stof, patroon en mijzelf samen voor te stellen. Mijn 'misnaaisels' zijn vooral van de categorie 'net niet'. En die Louisa jurk dat is nog steeds één van mijn favoriete naaisels! Het is zo'n tijdloze jurk, die kan zo nog 20 jaar mee en zal over die tijd vaak genoeg gedragen worden! Ik heb op dit koment geen werk, anders zou deze daar perfect voor zijn. Maar misschien moet ik ook eens wat vaker niet direct naar mijn gemaks kleding grijpen ;) Want mooie kleding is om gedragen te worden tenslotte....

      Verwijderen
  4. Je maakt prachtige kleding voor jezelf en voor je meiden, Marieke!
    Er ligt dus een nieuwe uitdaging voor je....een jeans of broek met lekker veel rek erin, waarin je heerlijk alles kunt doen én waarin je er ook leuk uitziet op een avondje uit!
    Zelf draag ik trouwens wel alles wat ik zelf maak. Ik koop eigenlijk alleen maar mooie stofjes ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, nieuwe uitdagingen! Ik heb al stof (met rek!) voor een winter culotte :) Dus dat gaat goed komen! En daarna maar eens een jeans, of niet?
      Misschien zou ik jou eens toevallig moeten tegenkomen in een stoffenwinkel, dan kun je me die mooie stofjes aanwijzen ;)
      Die nog steeds niet geblogde jurk van naailes wordt trouwens al wel regelmatig gedragen :)

      Verwijderen
  5. Ik ben best heel tevreden met hoevaak ik eigen jurken etc draag maar natuurlijk ook enkele zaken niet. Ik wastte eigenlijk niet echt voor en kwam wat kilo's aan wat resulteerde in redelijk pittige jurken. Prim in de winter met panty, maar in de zomer.. Im heb mezelf voorgenomen nog meer jurken te naaien, die draag ik het liefste en aangezien ik al tijden niks voor mezelf koop vallen er wat gaten in de kast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt me bij jou inderdaad op dat je meestal van die heerlijk draagbare kleding maakt. Geen straf om meer van dat soort jurken te mogen naaien, lijkt me? Ben benieuwd wat er allemaal op je blog gaat komen!

      Verwijderen
  6. Leuk om te lezen ;-). Eerlijk, ik draag wat ik maak! Echt alles... Vooral wat ik maak, draag ik eigenlijk. Over het algemeen probeer ik bestaande stukken over te tekenen, patronen te veranderen enzo... zodat ik ze zeker zal dragen... Goed he ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb eigenlijk net een soortgelijk overzichtje op mijn blog staan. Mijn conclusie: de kledingstukken die ik wel draag zijn die die ik overtekende van bestaande kledingstukken. De kledingstukken van patronen komen zelden uit d kast wegens niet geslaagd genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig en leuk stuk ook!
      Mocht je patronen op maat zoeken, dan kun je ook eens kijken bij www.lekala.co. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar heb er wel al vaker over gehoord.

      Verwijderen
  8. wat leuk om lezen!! bij mij is het zo'n beetje wisselend, en aangezien ik meer voor de kids naai als voor mezelf, en ik tot nu toe niet echt zomergerief heb genaaid voor mezelf, kan ik niet zeggen op dit moment of ik m'n winterjurken veel ga dragen... de twee zomerbroeken die ik voor mezelf maakte vorig jaar, heb ik wel al vaak gedragen anderzijds. Ik merk wel dat ik vooral voor mezelf naai wat ik ook ga dragen, ik kies niet zoveel sjieke dingen oomdat ik, net als jij, nu niet bepaald veel feestjes doe en zo, of veel feestelijke kledij nodig heb :-) Maar ik denk dat ik er eens wat meer op ga letten! Want ik vind het wel echt een leuk idee! Bedankt ook in elk geval voor je eerlijkheid, dat is echt zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de complimenten. :)
      Wat goed dat jij eigenlijk automatisch al lijkt te maken wat je ook draagt! Blijkbaar ben ik iets te reclame/mooie plaatjes gevoelig.....

      Verwijderen
  9. Wat ontzettend leuk om te lezen wat wel en niet werkt! En heel herkenbaar... Want ik heb weliswaar veel basics inmiddels, maar ook heel veel misbaksels hoor ;-) Ook bij mij is tricot een duidelijke favoriet, als iets stijfjes zit draag ik het gewoon niet graag. En ik vergis me nogal eens in de stof, ofwel door synthetische stof te gebruiken die bij nader inzien niet fijn draagt of niet mooi valt, ofwel door tegen beter weten in een stof met een leuk printje te gebruiken terwijl ik in het dagelijks leven gewoon graag basics draag... Ik ga de hashtag zeker gebruiken en ben benieuwd naar je ervaringen. Op FB is ook een leuke groep, ik geloof de Capsule Wardrobe Sew Along, waar veel gesproken wordt over DIY draagbare kleding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Met jouw Me Made May samenvatting heb je me echt aan het denken gezet, waarvoor dank! Maar geruststellend om te weten dat er bij jou ook misnaaisels ontstaan ;)
      Ik ga de capsule wardrobe groep direct even opzoeken, dat is wel wat voor mij!

      Verwijderen
  10. Heel herkenbaar. Twee jaar geleden besloot ik al mijn kleding zelf te maken. Ik constateer dat het met vallen en opstaan gaat. Ook als je kleding koopt heb je kleding die zelden uit de kast komt (zoals gelegenheidskleding en sportkleding). Soms vallen gekochte stoffen tegen na het voorwassen of valt het net even anders door het patroon. Ik probeer nu mijn eigen stijl te vinden, met mijn kleurenpalet en probeer langs die weg mijn kleding te naaien. Veel succes en ik ga je zeker volgen op instagram.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herken je frustratie. Ik vind het echt best lastig om mijn eigen stijl te vinden. Na twee kinderen is mijn leven en lichaam veranderd en mijn oude stijl past niet helemaal meer bij mij. Maar het is ook niet zo dat mijn oude stijl helemaal niet meer bij me past. Mode veranderd. Ik vond het altijd leuk daar de dingen uit te halen die bij me pasten. Maar wat nu precies de nieuwe mode is en wat daarvan bij mij past, dat is voor mij nu een vraagteken... Net als jij, ga ik aan de slag!

      Verwijderen
  11. Al grinnikend las ik je verhaal :). Uiteraard heb ik ook wat 'misbaksels' -eigenlijk maar 1tje, als ik het nu zo bedenk- maar het grootste deel van wat ik maak, draag ik ook effectief. Al zal dat natuurlijk ook wel samenhangen met het feit dat ik zelden nog iets koop voor mezelf...
    Er zijn wel dingen die ik minder draag dan andere, maar ieder jaar maak ik mijn kleerkast leeg en wat niet gedragen wordt, gaat richting iemand anders. Niets waar ik moedelozer van word dan een volle kleerkast met niets naar mijn zin ;). Ik ben in ieder geval benieuwd naar nu volgt bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, jij bent één van die blogster die mij keer op keer doet denken dat ik echt wel mooie katoenen jurkjes zou moeten maken, en veel ook.... Maar zoals je schrijft, dat wordt ook echt door jou gedragen! Ik denk dat de Vlaamse stijl net wat gekleder is dan de Nederlandse stijl (er is zelfs al een verschil tussen noord en zuid nederland... ik woon in het noorden....) De uitdaging is nu om waar ik geinspireerd door raak in de blogwereld, zo te gebruiken dat het goed bij mijn meer casual nederlandse stijl past. Oef!!
      Het kan natuurlijk ook zijn dat ik volgend jaar besluit dat 'gewone' kleding naaien saai is en dat ik enkel nog mooie weinig gedragen jurken ga maken.. ;)

      Verwijderen
    2. Gho, ik denk dat je kleerkast vooral moet bevatten wat je zelf draagt - in mijn geval zijn dat vrolijke jurken #meaculpa. Ik volg de meeste modetrends trouwens niet, ik draag waar ik zin in heb. Dus ja, ik sta in mijn jurken aan de schoolpoort tussen hippe moeder met jeans en sweaters, ik ben nu eenmaal niet zo, neh. Maak waar je zin in hebt én wat je draagt, wat dat ook is!

      Verwijderen
  12. Succes ermee!

    Een paar stuks zijn me wat tegengevallen en worden weinig gedragen. Eén jurk was voor het huwelijk van mijn broer, en is echt te speciaal voor zomaar, maar dat zou ik met zo'n gekochte jurk ook hebben. Verder draag ik eigenlijk wel het meeste van wat ik naai, en ik draag nog weinig gekochte kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Wat ik op jouw blog voorbij zie komen dat ziet er inderdaad altijd heel draagbaar en comfortabel uit, en ook nog eens heel leuk! Voor een speciale gelegenheid daar zou ik ook helemaal voor los gaan!

      Verwijderen
  13. Ik naai niet zo heel veel voor mezelf, dus denk heel goed na voor ik daar aan begin. Ik heb wel wat misnaaisels voor mezelf, maar die maakte ik een paar jaar geleden. De meeste dingen die ik nu voor mezelf naai, draag ik ook wel. Hierbij is idd tricot favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek genoeg draag ik vaker de dingen van toen ik net naaide. Simpele A lijn, wikkelrok, burda 7828... Maar hoe beter ik ging naaien, hoe meer uitdaging ik opzocht en blijkbaar denk ik dan niet meer aan draagplezier....

      Verwijderen
  14. Leuk bericht idd!

    Soms aarzel ik iets te dragen omdat ik het zo mooi/fijn vind dat ik bang ben dat het slijt. Idioot, zeker als je zelf naait!

    Nu heb ik al jurkjes doorgegeven, of nieuwe naaisels die ik niet top vond. Hup weg ermee, van geleerdere, door!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Dat van het niet durven dragen dat herken ik ook wel, en inderdaad idioot!!!
      En misschien moet ik ook maar eens goed gaan huishouden in mijn klerenkast....

      Verwijderen
  15. Ik draag echt wat ik naai voor mezelf, maar de filosofie moet bij ook nog wat beter: ik zie het nog steeds als een 'aanvulling' op mijn kleerkast, dan echt het samenstellen van een garderobe, als het naaien van 'the dress', die in de winkel te duur is en dan via mijn eigen naaimachine toch in mijn kleerkast terechtkomt of die derde maxirok (na twee gekochte exemplaren), die ik blijkbaar nog absoluut nodig heb ... Conclusie: ik laat mij idd te veel verleiden door patronen, stoffen (hebben, hebben, hebben ) en het excuus 'ik maak het toch zelf, dan is het goedkoper en ok' ... Maar wat dan met alle '1 september'-outfits of 'verjaardagsjurken' die genaaid (of gebreid) werden en uitgebreid geblogd worden ... Bij sommige bloggers denk ik dat ze moeten bijbouwen om die kledij te kunnen stockeren of hun kinderen elke dag iets anders kunnen dragen. Ook ik deed/doe gretig mee, maar hoop echt dat ze de stuks nadien nog veel aan zullen doen, want daarvoor doe je het toch, niet ? Mijn Harlequin-jurken (blogposts Yellow en Fireworks) heb ik al veel gedragen, mijn Linda bloesjes zijn nog niet zo vaak uit de kast gekomen en ook het Rachelrokje heb ik nog niet aangedaan, wegens kapotte drukknopen na eerste gebruik, mijn Chloe-jas is fantastisch om nu te dragen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is het doel in eerste instantie ook aanvulling op wat ik koop. Ik heb simpelweg niet de tijd (of naaisnelheid....) om iedereen hier in huis in een volledige zelfmaak garderobe te steken.
      Soms vraag ik me af of al die outfits soms niet meer voor eigen plezier (mooie kleren maken is ook gewoon heel leuk) en blogvulling gemaakt worden. Dan hebben de naaiende bloggers nog een veilige hobby! Stel we zouden allemaal cupcake makers zijn, hihihi.....
      Zonde van die Rachel rok! Is hij nog te redden? De Chloe zit ook al een tijdje in mijn gedachten, als ik dit zo lees dan is dat een aanrader dus!

      Verwijderen
    2. Zeker doen ! Ideale tussenseizoenjas, die Chloë ... En kijk, door er aan te denken, zal ik wellicht morgen de Rachel gewoon voorzien van een knoopsgat en een knoop en wat plakwerk om de gaatjes te stoppen, want donderdag wil ik de rok aandoen ! Don't worry, als ik al mijn huisgenoten en mezelf erbij van één zelfgemaakte outfit/stuk kan voorzien per seizoen, ben ik al erg blij !

      Verwijderen
  16. Hier deed een grootschalige kleerkastenkuis (met Marie Kondo in de hand) mijn ogen openen. Het maakte meteen zeer duidelijk wat ik in mijn kast wilde hebben en wat niet (en wat ik zelf kan maken en wat niet). En sindsdien ook enkel nog maar #sewwhatyouwear. Maar ook "wear what you sew", een beetje me made may dus, want soms komen kleedjes te weinig uit de kast omdat ze 'te mooi' zijn, en dat is eigenlijk zonde, want kan een jurk 'te mooi' zijn?

    En ook voor de kinderen hoor, al vind ik dat toch moeilijker. Ik vind het bijvoorbeeld wel jammer dat ik dan niet mee kan doen aan de 'just knot it' rage, of een prachtige tulip dress kan maken, maar ze houdt niet van dergelijke kleedjes (niet meer, hopelijk tijdelijk) en rokjes doet ze zelden aan. Dus hoe mooi ik dat ook allemaal vind, ik moet het allemaal laten passeren en zelf zoeken naar, inderdaad, tricot kleedjes en broeken, shorten, ... en gelukkig zit daar ook nog genoeg uitdaging in en zijn de mogelijkheden tot creativiteit ook daar eindeloos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marie Kondo, capsule wardrobe... ik ben het allemaal aan het ontdekken nu. Herkenbaar wat je schrijft over 'te mooi'. Dat heeft voor mij ook een beetje te maken met het hervinden van mijn stijl na twee kinderen. Vroeger vond ik kleding vrijwel nooit 'te mooi'....
      En ook herkenbaar wat je schrijft over kinderkleding. Het is soms echt zoeken wat bij mijn naaismaak en hun kledingsmaak past. Maar zoals je zegt is dat eigenlijk een hele leuke uitdaging!

      Verwijderen
  17. bij mij is het eerder omgekeerd, ik draag mijn zelfgemaakte kleding veel vaker dan mijn gekochte stuks. Natuurlijk zijn er ook zaken die minder gedragen worden of al eens een testversie in een stofje dat vooral goedkoop maar minder draagbaar was. Maar verder komen de meeste van mijn stuks hier heel vaak uit de kast.
    De feestkleedjes probeer ik zelfs zo te kiezen dat ik ze na enkele feestjes ook voor een dagje op het werk of een dagje weg kan aantrekken. Ik naai wel meer dan ik ooit kan verslijten, maar dat komt omdat ik nog geen kindjes heb en dus vooral voor mezelf naai en mijn kleren niet kapot gaan door mijn kindjes ;-).
    Ik denk dat het feit dat je momenteel niet gaat werken de grote 'boosdoener' is want met kindjes erbij is een jurk snel onpraktisch natuurlijk. Wat mij dan weer wel iets top lijkt voor jou is de susanne van compagnie m, die is zo comfortabel en past op alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heerlijk, een uitgebreide zelfmaak garderobe die gedragen wordt! Over een paar jaar kan ik vast hetzelfde zeggen!
      De Susanne gaat zeker gemaakt worden voor de winter! Fijn dat je me er weer even aan herinnerd, want ik heb hem al sinds uitkomen in mijn bezit...

      Verwijderen
  18. Ik verkondigde het de laatste tijd ook al tegen andere mensen: jurkjes in katoen komen hier niet uit de kast. Ik heb mezelf dan ook voorgenomen om wat beter na te denken over stofgebruik en kleurkeuze. Niet alleen voor mezelf maar ook voor de zonen. Zodat het altijd wel bij iets past uit hun kledingkast

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik herken zo wat je schrijft! Ik vind het soms ook moeilijk in te schatten of het model me wel zal flatteren 😕

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Good article! I stay at home too but wear dresses a lot anyway. When my husband gets home from work, he complements me when I dress extra nice so I know he appreciates it. I do wear most of what I sew, although there are a couple of tops that are too short, one is a style I don't care for and a dress or two that fit tighter than comfortable. After reading about wear what you sew, I'll be more conscious to make things to match items I have and fit into my lifestyle. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your kind comment! You are absolutely right about the need to wear nice clothes that make you feel good and good looking! While working on findind back my personal style I realised that I have to find a good balance between comfort/practicality and style. So no more woven dresses and more knit dresses. My husband already is glad that I have started sewing and wearing knit dresses instead of sewing and not wearing cotton dresses ;)

      Verwijderen