vrijdag 24 april 2015

Koala Love


Op slag verliefd was ik toen ik dit stofje bij Georgette zag. Misschien ligt het aan het feit dat ik vroeger een koala knuffel helemaal kaal geknuffeld heb (of in elk geval de neus...)?? Misschien omdat ik ooit een klein jaar door Australie gereisd heb? Of misschien omdat ze er gewoon zo schattig uitzien??? Hoe dan ook, ik was verliefd want: lieve koala's, strakke print, biologische stof.... Zonder al teveel nadenken of twijfelen werd de stof direct besteld.

Matching Playmobil koala's!
Instant love is what I felt for this fabric. Maybe because I had a koala teddy bear which I cuddled untill it was bold (or at least the nose was)? Maybe because I spend a gap year travelling through Australia? Or maybe because koala bears just look so darn cute??? Anyway, instant love, for cute koala's, beautiful geometric print, and organic cotton.... Without thinking twice I ordered the fabric.

Soooo cute with my old koala teddy bear....
Maar ja, de schaar zetten in een stof waar je verliefd op bent, daar gaat veel twijfel aan vooraf. Uiteindelijk werd het een jurk uit Stof voor Durf het Zelvers. Ditmaal durfde ik veel! Ik gebruikte het basismodel uit deel 1 met de nodige aanpassingen uit deel twee (de schouderstukken en een stolpplooi in de rok). Verder gebruikte ik deze tutorial voor de kapmouwtjes.  Ik besloot er knopen op te zetten. Om de print wat te breken heb ik bij de knopen en de schouderstukken dezelfde uni grijze stof gebruikt. Knoopsgaten maken, dat had ik nog nooit gedaan, Gelukkig ging het goed (veegt het zweet van het voorhoofd...)
Make buttonholes: check!
The hardest part was cutting into this beautiful fabric. Much thinking went into deciding what to make. In the end I decided to make a dress for T. The print needed something extra, so I added shoulder pieces in a grey fabric which I also used in the middle where I put the buttonholes. Untill now I have been able to avoid making buttonholes. But everything needs a first, right? Thankfully this went fairly well (and I could wipe off the sweat of my forehead ;)...)




Zoveel als ik van de stof houd, zo dol ben ik ook op deze jurk. Het was geen 1,2,3 klaar project... Glibberige voeringsstof is nog steeds niet mijn favoriet om te verwerken (maar de draagster is er dol op). Ik presteerde het om de voering verkeerd aan de stof te bevestigen, waardoor ik eerst een soort van sjaal kreeg van het bovenstuk. De voering was toch net wat krapper geknipt dan de stof (grrrr glibberige stof.... de volgende jurk krijgt gewoon katoenen voering,...). Eén van de knoopsgaten is er één met 'schoonheidsfoutjes' (fingers crossed dat ie het vele dragen en wassen overleeft...) Ondanks de strubbelingen ben ik erg trots op het eindresultaat. De draagster ook, hij ging vandaag niet meer uit.... Totdat we curry gingen eten, want het laatste wat we willen is eeuwige curry vlekken op deze jurk..... De kans is groot dat hij veel gedragen gaat worden, En dat ik er dan verliefd naar kijk :)

Happy girl!
As much as I loved the fabric, just as much do I love this dress. It was not an easy peasy whip it up kinda project. My girl loves real lining fabric, the slippery kind, which I find difficult to handle. I managed to put in the lining the wrong way, so at first I ended up with a vest like looking scarf for the top bit. Also the lining turned out to be slightly smaller than the main fabric (ggghhrrr for slippery lining fabric, really, next time I will just use cotton lining....). One of the buttonholes has a minor error (fingers crossed that it will survive wear and washing...) Nevertheless I am very proud and happy with the end result! As is my daughter, she did want to take it off after fitting. Only when we sat down for dinner (curry, the stain terror for all beautiful clothes...) she took it off. Changes are big that this dress will be worn a lot. And I will look at it, still lovestruck......


Lovestruck.....
Patroon: Stof voor Durf het Zelvers
Stof: Koala Koala - Charley Harper for Birch Fabrics, bij Georgette

21 opmerkingen:

  1. Waw, su-per mooie jurk! En zo leuk dat het stofje zo'n speciale betekenis heeft voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik denk dat dit toch wel één van mijn favoriete naaisels tot nu toe is :)

      Verwijderen
  2. Af! En zo schoon gecombineerd!
    (Ik gebruik alleen maar glibberige voeringstof voor mezelf, en dan meestal alleen de rok)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Dat is een goede tip! Het is denk ik een prima middenweg tussen mijn naaigenot en dochters liefde voor glibberstof!

      Verwijderen
  3. en hij past wel hè? Heel mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It's stunning! It's funny what we find easy or tricky. I'm cool with the buttonholes and slippery fabric, but the idea of drafting my own pattern sends shivers down my back. you've done a great job here and the dress perfectly shows off the fabric. - and yep, Koalas are cute

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! After 2 years I am just starting to feel more confident in my sewing. I love how there is always more to learn and new skills to get! And having great clothes to show for that :)

      Verwijderen
  5. Dat stofje intrigeert mij ook! Maar ik heb mezelf een koopstop opgelegd :-( Je hebt er een hele mooie jurk van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn halfslachtige zelf opgelegde koopstop werd bij deze stof subiet overboord gegooid.... Ben niet zo goed in koopstop...

      Verwijderen
  6. Prachtig! Heel leuk met de schouderstukken zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig kleedje! Lijkt een beetje op de Ileana van Compagnie M.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig, dat bedacht ik me ook al, nadat ik de Ileana gekocht had. Toch is de Ileana wel anders, ben vooral verliefd op die raglanmouwen.

      Verwijderen