donderdag 16 november 2017

Snelle Sinterklaas outfit voor kinderen (tutorial)

Ze stond met twee stofjes in haar handen. Voorzichtig vroeg ze of ik daar misschien een Sinterklaas mantel van kon maken, met misschien zo'n jurk eronder (uit dat hele oude laken met slijtage scheur en al).  Het was de juf, altijd rustig, die precies weet wanneer ze onze jongste krullenbol net dat extra duwtje kan geven, maar ook haarfijn aanvoelt wanneer dat emmertje over dreigt te lopen.



Nee zeggen tegen de allerliefste juf van de wereld, dat kan toch niemand? Ik in elk geval niet. En zo naaide ik deze week nog een hele snelle Sinterklaas mantel. Zo snel en makkelijk dat ik het graag uitleg.




Verkleedkleren naaien is zo ontzettend leuk en dankbaar werk. Niet alleen krijg ik zo de kans om me te buiten te gaan aan materialen die ik meestal links laat liggen zoals franjes, sierbandjes, glitters en kant...


Maar zelfgenaaide verkleedkleren zijn ook nog eens gegarandeerd van betere kwaliteit dan wat je maar in de winkel kan kopen. De dunne stoffen die met zwak stiksel aan elkaar zijn gestikt, overleven meestal niet meer dan een maand speelplezier voordat er scheuren of gaten ontstaan.


Het is haast met spijt dat ik deze mooie verkleedset af geef. Want de jongste krullenbol is toch echt wel gek op deze outfit. Elke avond trekt ze hem aan om het Sinterklaasjournaal volledig in stijl te bekijken. Dus misschien dat ik gewoon nog zo'n mantel naai nadat ik deze op school heb afgeleverd. Veel moeite is het immers niet....


Mantel
Dit is wel de meest simpele mantel die je kan bedenken. De sierbandjes aanbrengen is waarschijnlijk het meeste werk.

Benodigdheden:
  • Rode stof 100 x 100 cm 
  • elastiek ongeveer 35/40 cm
  • Franjeband en sierlint
  • Eventueel touwtjes of lintjes voor de sluiting
Werkwijze:
  • Overlock of zigzag alle randen. Bij verkleedkleding ben ik meestal lui en vouw ik de zoom maar één keer ipv twee keer om. Ga je wel netjes dubbel zomen dan kun je deze stap overslaan. 
  • Vouw de zijkanten een cm om en naai vast. Naai een sierband aan de rand op de goede kant. Eventueel kan je dit ook in één keer doen. Dan naai je tegelijk de zoom en het sierband vast. 
  • Naai de franjeband op 15 cm van de bovenzijde vast.
  • Sla de bovenzijde 5 cm om en naai vast, dit is de tunnel. 
  • Rijg het elastiek door de tunnel en stik het begin en einde vast.
  • Maak de mantel sluitend met een bandje genaaid van een restje van de rode stof of naai twee lintjes of touwtjes vast om de mantel dicht te kunnen strikken.

  •   
  • Pas de mantel en bepaal hoe lang de mantel moet worden en zoom om. De mantel die ik maakte is 93 cm lang voor mijn dochter van 110 cm.

Sinterklaas/engelen/trouwjurk
Met zo'n supersimpele mantel is je kind eigenlijk al helemaal Sinterklaas. Maar nog mooier is het om er ook nog een Sinterklaas jurk onder te maken. Dit is direct een heel multifunctionele jurk, want met kerst kun je er vleugels bij doen en....TADAA engelenjurk! En de rest van het jaar is dit natuurlijk een perfecte trouwjurk! Redenen te over om de Sinterklaas outfit helemaal compleet te maken dus.


Als basis van de Sinterklaas/engelen/trouw-jurk gebruikte ik een gratis patroon voor een prinses Leia verkleedjurk en voegde daar ruches aan toe. Voor de jurk heb je nodig:
  • Patroon van Fleece Fun (gratis)
  • Witte stof, bijvoorbeeld oud laken
  • Kanten stof met mooie zelfkanten (niet rafelend, bijvoorbeeld vitrage, Kwantum heeft wel van dit soort kant liggen of kijk eens bij de kringloop)
  • Elastiek, ongeveer 45 cm
Zo ga je te werk voor een jurk voor een 5 jarige (110) cm
  • Print,plak en knip het patroon. 
  • Knip 14 cm van de onderkant van de mouwen recht af. Alleen het bovenste gedeelte gebruik je.


  • Knip 9 cm van de onderkant van het voor/achterpant
  • Naai het patroon volgens de instructie.
  • Mouwruches: knip twee keer een stuk kant van 75 cm × 13 cm (met de lange kant langs de mooie zelfkant, dit wordt de onderkant van de ruches. Naai de korte zijden op elkaar. 
  • Naai de ruche gerimpeld op de mouwuiteinden vast met de goede kanten op elkaar. Werk de naad af op de overlock of met een zigzag. Zie hier voor een uitleg over rimpelen. 
  • Onderruche: knip een stuk van 150 cm × 40 cm. Het kant aan de onderkant van de jurk wordt net als de mouwen gerimpeld. 

  • Je zet de ruche nu niet onderaan maar 34 cm boven de onderkant van de jurk vast.. Speld de verkeerde kant van de kanten ruche vast op de goede kant van de jurk. Dit is een klusje waarbij je het kant best met veel spelden vastzet. Naai vast.
  • Naai een zoom in de onderjurk
En klaar is je supersimpele Sinterklaas outfit! Of kerstengeljurk...of trouwjurk....

Fijn Sinterklaasfeest!

9 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige Sint-outfit !! Ik maakte al Pieten pakken, maar deze ga ik toch ook onthouden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi pak. En wat leuk dat je dit met ons deelt, ik ga er zeker binnenkort eens naar kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee, wat een leuk pak! Ik wil het graag maken, maar het wordt me niet duidelijk of het patroon (van de jurk) inclusief naadtoeslag is (en ruimte voor de "tunnel" van 3/4 inch), of dat je die er nog bij moet tekenen. Weet jij dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om heel eerlijk te zijn moet ik je het antwoord schuldig blijven. Aangezien het een Amerikaans patroon is, zou ik er van uit gaan dat naadwaarde inbegrepen is. Maar eerlijk waar, het steekt niet zo nauw, het is een ruimvallend model. Veel plezier met het maken!

      Verwijderen
  4. Ontzettend bedankt voor de duidelijke uitleg! Mede op basis hiervan heb ik een Sinterklaaspak kunnen naaien voor een grote kleine Sinterklaasfan, die er heel erg blij mee is. Ik heb zelf nog een sjaal toegevoegd, dat maakt het echt helemaal af :-)

    BeantwoordenVerwijderen